Subjectivity cartographies in the novels La mujer desnuda (1950) and Viaje al corazón del día (1986) by Armonía Somers (1914-1994)

Authors

  • Ulla Szaszak Bongartz Universidad de Buenos Aires- Universidad Nacional de Tres de Febrero

DOI:

https://doi.org/10.35305/zf.vi28.141

Keywords:

subjectivity, identity, literature, gender, mapping of subjectivities

Abstract

In this article, I intend to explore the construction of literary subjectivities in the first and in the almost last novel by the Uruguayan writer Armonia Somers (1914-1994), based on the mapping of contingent subjective cartographies that articulate the visual and linguistic language. The objective is to consider how the “delusional subjectivities” (Guattari, 1986) that Somers manufactures have the potential to undermine the dominant subjectivity of each of the narrative universes and, on the other hand, consider to what extent the plasticity of the characters elaborates a mobile identity map. The characters transform themselves into new positions in relation to gender, desire, morality, and religion, and then, it is possible to consider how, based on the idea of ​​Judith Butler of   “rethinking what is possible as such” (1990 [2007: 24]), new forms of identity are enabled, which escape (at least momentarily) of the repressive forms of power.

Downloads

Download data is not yet available.

References

SOMERS, Armonía (1950 [ 2009]). La mujer desnuda. Buenos Aires: El cuenco de plata.

---. (1986 [ 2011]). Viaje al corazón del día: elegía por un secreto amor. Buenos Aires: El cuenco de plata.

ARFUCH, Leonor (2005). (Comp.) Identidades, sujetos, subjetividades. Buenos Aires: Prometeo.

BRAIDOTTI, Rosi (2004). Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Gedisa.

BLANCHOT, Maurice (2001). “Lo extraño y lo extranjero”, en revista Archipiélago, No. 49.

---. (1993). El diálogo inconcluso. Caracas: Monte Ávila.

BUTLER, Judith (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

---. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

CALAFELL SALA, Núria (2010). Armonía Somers: por una ética de lo excéntrico. Vigo: Academia del Hispanismo.

---. (2011). “Todas en ella: Armonía Somers y la lectoescritura como construcción identitaria”, en revista Nomadías, (13), julio, 31-45.

CATANZARO, Gisela (2005). “Materia e identidad: el objeto perdido”. En L. Arfuch (Comp.), Identidades, sujetos, subjetividades. Buenos Aires: Prometeo.

DELEUZE, Gilles y GUATTARI, Félix (2002). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

FOUCAULT, Michel (2002). La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo veintiuno.

--- (2012). Historia de la sexualidad: 1. la voluntad del saber. Buenos Aires: Siglo veintiuno.

FRANCO, Graciela (2005). “La belleza y el poder: Armonía Somers y la crítica hegemónica”. Encuentro de Literatura Uruguaya de Mujeres, & Guariglia, Z. M. (Comps.) La palabra entre nosotras. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.

GUATTARI , Félix y ROLNIK, Suely (2006). Micropolítica: cartografías del deseo. Traficantes de sueños.

HALL, Stuart (2003). “¿Quién necesita “identidad”?”. S. Hall y P. du Gay (Eds.), Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu.

LÁZARO, Luis Alberto (1996). “El concepto de modernismo en la literatura inglesa”, en J.M. Losada, A. Rodríguez López-Vázquez y K. Reichenberger, (Eds.). De Baudelaire a Lorca: acercamiento a la modernidad literaria. Kassel: Reichenberger.

POTENTE, Candela (2011). “Lo neutro en Blanchot, sustantivo sin sustancia”. Simposio o conferencia llevado a cabo en I Jornadas de Estudiantes del Departamento de Filosofía, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.

RICOEUR, Paul (2006). Sí mismo como otro. México, D.F.: Siglo veintiuno.

RODRÍGUEZ MONEGAL, Emir (1953). “Onirismo, sexo y asco”. En semanario Marcha, (679).

RODRÍGUEZ VILLAMIL, Ana María (1990). Elementos fantásticos en la narrativa de Armonía Somers. Montevideo: Ediciones de La Banda Oriental.

Published

2020-12-14

How to Cite

Szaszak Bongartz, U. (2020). Subjectivity cartographies in the novels La mujer desnuda (1950) and Viaje al corazón del día (1986) by Armonía Somers (1914-1994) . Zona Franca, (28), 412–435. https://doi.org/10.35305/zf.vi28.141

Issue

Section

Dossier