Trans archives, poetics and sensitive experiences

Authors

  • Laura Cabezas Universidad de Buenos Aires
  • Constanza Penacini Universidad de Buenos Aires- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.35305/zf.vi28.171

Keywords:

archivo, transfeminisism, Madame Satã, Archivo de la Memoria Trans, Las malas

Abstract

This article proposes to rethink the concept of archive, from a transfeminist perspective, in three contemporary works, with different supports: the film Madame Satã by Karim Aïnouz, the exhibition “We were always there” organized by the Trans Memory Archive, located in the Centro Cultural Haroldo Conti, and the novel Las malas by Camila Sosa Villada. We understand that these three cultural artifacts problematize the archive device by engaging in a poetic-political discussion necessary to question the crystallized images of transvestite subjectivities that emerge from the police sections, medical reports, and/or the carnival. Thus, from the first years of the 21st century to the end of the first decade, from Brazil to Argentina, from visual art to literature, the series is based on the urgency of building a new archive for the transvestite community, removing their bodies from exceptionalism and contesting a new visibility guided by the everyday and the affective. However, we will maintain that this new distribution of the visible does not imply the erasure of exclusion. Neither victims nor criminals, they are survivors who also show themselves as affective, desiring, historical subjects, inserted in a materially imagined community. That is why the archive created must account for the norm and violence, answer it, run it against the grain, project new sensations and trace alternative identities and bodies.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMT, Archivo de la Memoria Trans. Página web oficial: https://archivotrans.com.ar/colabora

“Archivo de la Memoria Trans – Entrevistas”, parte de la muestra “Esta se fue, a esta la mataron, esta murió”, marzo de 2018, 21:44.

“Siempre estuvimos ahí”, muestra digital que nos invita a reflexionar sobre la realidad trans. En Diputados Argentina, del martes 21 de julio al 30 de julio de 2020. En línea: https://www.diputados.gob.ar/secparl/dcultura/agenda/2020/julio/trans

AGAMBEN, Giorgio (2002) Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo sacer III, Valencia, Pre-textos.

AÏNOUZ, Karim (2002). Madame Satã, Brasil, 1:39:56.

BERKINS, Lohana (2006) “Travestis: una identidad política”. En Emisferica 42, Hemispheric Institute, en línea: https://hemisphericinstitute.org/es/emisferica-42/4-2-review-essays/lohana-berkins.html

CONTRERAS, Tania Medalla (2012). “Cine, historia y representaciones de la marginalidad: Ciudad, cuerpo y narración en ‘Madame Satá’”. En III Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, AsAECA. En línea: http://www.asaeca.org/aactas/medalla_contreras__tania_-__ponencia.pdf

CORTÁZAR, Julio (1977). Entrevista realizada en el programa “A fondo”, conducido por Joaquín Soler Serrano. Página web de RTVE: https://www.rtve.es/alacarta/videos/a-fondo/entrevista-julio-cortazar-programa-fondo/1051583/

CVETKOVICH, Ann (2003) Un archivo de sentimientos. Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas, Barcelona, Edicions Bellaterra.

DERRIDA, Jaques (1997) Mal de archivo: una impresión freudiana, Madrid, Editorial Trotta.

DIDI-HUBERMAN, Georges (2012) “El archivo arde”. Traducción de Juan Antonio Ennis para uso de la cátedra de Filología Hispánica de la Universidad Nacional de La Plata. En línea: https://filologiaunlp.files.wordpress.com/2012/05/el-archivo-arde1.pdf

FOUCAULT, Michel (1992). “Nietzsche, la genealogía, la historia”. En Microfísica del poder, Madrid, La Piqueta.

_____. (1997 [1970]) La arqueología del saber, México, Siglo XXI.

GONZÁLEZ, Horacio (2000). “El boom: rastros de una palabra en la narrativa y la crítica argentina”, en Historia crítica de la literatura argentina, Vol. 11, Buenos Aires, Emecé.

GUASCH, Anna Maria (2011) Arte y archivo 1920-2010. Genealogías, tipologías y doscontinuidades, Madrid, Akal.

MASOTTA, Oscar (2008) Sexo y traición en Roberto Arlt, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

ROLNIK, Suely (2008). “Furor de Archivo”. En Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, vol. IX, núm. 18-19, pp. 9-22.

SEKULA, Allan. (1986) “The Body and the Archive”. En October, Vol. 39, Winter, 3-64.

SOSA VILLADA, Camila (2019) Las malas, Buenos Aires, Tusquets.

Published

2020-12-14

How to Cite

Cabezas, L., & Penacini , C. (2020). Trans archives, poetics and sensitive experiences. Zona Franca, (28), 365–386. https://doi.org/10.35305/zf.vi28.171

Issue

Section

Dossier