"Know-it-all, conceited and pretentious": women's education up for debate (Argentina, 1880-1910)
DOI:
https://doi.org/10.35305/zf.vi32.382Keywords:
education, women, high school, university, teachingAbstract
In this article, we will analyze female and male teachers’ opinions about women's education, published in seven pedagogical journals and in a survey book. Throughout these pages we will consider two hypotheses. The first one is that teachers insistently supported five issues that reflected the concerns of the time. These were the content of female education, women’s inferiority, high school education, women at university and alternative studies to teaching. The second assumption is that although there were different opinions on the same subject matter within the same journal certain coincidences can be identified by the majority of the editors.Downloads
References
AA (1883). “Filosofía para niñas”, en La Revista Pedagógica Nº XXXIX, 184.
AA (1886). “Maestros y maestras”, en La Educación N° 1, 6.
AA (1887). “La instrucción superior de la mujer. Opinión de los médicos”, en La Educación Nº 22 y 23, 357-358.
AA (1889). “Si la educación de las niñas debe o no ser la misma que la de los varones (del Education A. Monthley Magazine)”, en Revista Pedagógica Argentina. Órgano del Centro Unión Normalista N° XXI, 341-344.
AA (1898). “La educación de la mujer (continuación)”, en La enseñanza argentina Nº 8, 9 y 10, 187-188.
AA (1898). “La educación de la mujer”, en La enseñanza argentina Nº 3 y 4, 77-82.
ÁLVAREZ, Agustín (1908). “La inferioridad de la mujer”. En El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado (826-828). Buenos Aires: Imprenta europea.
CARONTI, Felipe y CASATI, Adela (1887). “La educación de la mujer”, en La Educación Nº 20 y 21, 322-324.
DUFFOUR, Salomé (1886). “Escuela de artes y oficios para niñas y mujeres”, en La Educación Nº 18, 284-287.
JACQUES, Francisca (1907). “Coeducación de los sexos”. En El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado (342-344). Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Penitenciaría Nacional.
JACQUES, Francisca (1908). “La inferioridad de la mujer”. En El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado (821-826). Buenos Aires: Imprenta europea.
LÓPEZ, Elvira (1910). “Elvira López homenajea a Adolfo Posada”, en El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado N° 24, 745-751.
MERCANTE, Víctor (1908). “La mujer moderna”. En El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado (374-385). Buenos Aires: Imprenta europea.
MOORE, Withers (1886). “La mujer-madre y la mujer-doctora. Nuevo estudio sociológico”, en La Educación Nº 18, 290-292.
MOREAU, Alicia (1908). “La inferioridad de la mujer”. En El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado (786-795). Buenos Aires: Imprenta europea.
DE VEDIA, Enrique (1910). Investigación sobre el estado de la enseñanza secundaria. Tomos I al VI. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Penitenciaría Nacional.
PALMA, Amelia (1893). “La educación de la mujer”, en El hogar y la escuela. Revista ilustrada de educación N° 114, 1435-1436.
PEREIRA, Lucía B. (1908). “La mujer Antigua y la mujer moderna”. En El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado (140-153). Buenos Aires: Imprenta europea.
SERVALL, María (1884). “El trabajo de la mujer en la educación”, en Revista Pedagógica Nº XLVI, 512.
VACCARO, Ángela (1889). “Hagamos buenas amas de llaves (traducido de L’Avvenire Educativo)”, en Revista Pedagógica Argentina. Órgano del Centro Unión Normalista N° XV, 90-93.
VELASCO, Emilia (1883). “Economía Doméstica. Labores propiamente dichas”, en La Revista Pedagógica Nº XXXIX, 341-344.
VERGARA, Carlos N. (1898). “Derechos de la mujer”, en La Educación N° 289 y 290, 95.
VIDELA, Tránsito (1886). “Las diferentes profesiones que puede tener la mujer en Mendoza”, en La Educación Nº 14 y 15, 235-237.
XAMMAR, Delia D. (1908). “La mujer moderna”. En El Libro. Órgano de la Asociación Nacional del Profesorado (51-57). Buenos Aires: Imprenta europea.
ZOLEZZI, Yole A. (1894). “Sobre la educación de la mujer”, en Revista de enseñanza. Provincia de Buenos Aires N° 62, 196-197.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laura Graciela Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.