“Graphic emancipation”: experiences of popular and migrant feminist artistic activism. The case of the graphic cooperative La Voz de la Mujer

Authors

  • Gabriela Maure INCIHUSA-CONICET/Facultad de Ciencias Médicas-UNCuyo
  • Natalia Encinas INCIHUSA-CONICET/Facultad de Ciencias Políticas y Sociales-UNCuyo

DOI:

https://doi.org/10.35305/zf.v0i25.49

Keywords:

Popular feminisms - migration - feminist art

Abstract

In this lecture we seek to have more insight on the experiences of migrant women that compose the graphic cooperative "La Voz de la Mujer” which originates from the 2001 crisis as a social and political context that enables the encounter with popular feminisms and artistic practices.Through a series of interviews conducted on the women workers of the cooperative we tried to give an account for the trajectories of migrant women and their encounter with feminism and art.The premise that guides our inquiries is that through the political organization and the artistic production of the women in the cooperative, a presence is configured that defies the socially assigned place to migrants which revolves around manual labour and precarious work. It is our understanding that the framework of art and feminism not only enables these women to assume the role of creators -and not that of mere objects of artistic representation-but it also enables a political critique of the dominant systems of representation, of racism, of heteropatriarchy and of capitalism. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Maure, INCIHUSA-CONICET/Facultad de Ciencias Médicas-UNCuyo

Médica clínica. Becaria doctoral CONICET. Tema de investigación: salud y migraciones.

Natalia Encinas, INCIHUSA-CONICET/Facultad de Ciencias Políticas y Sociales-UNCuyo

Lic. en Comunicación Social. Becaria doctoral CONICET. Tema de investigación: comunicación y arte feminista.

References

ALBÁN ACHINTE, Adolfo (2013). “Pedagogías de la re-existencia. Artistas indígenas y afrocolombianos”. En Walsh, Catherine (ed.), Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala.

ANTIVILO PEÑA, Julia (2013). Arte feminista latinoamericano. Rupturas de un arte político en la producción visual. Tesis Doctorado, Universidad de Chile (inédita). Extraído de: repositorio.uchile.cl/handle/2250/108929

AUYERO, Javier (2002) “Fuego y barricadas: retratos de la beligerancia popular en la Argentina democrática”, en Revista Nueva Sociedad, n.° 179, pp. 144-162. Disponible en: http://nuso.org/media/articles/downloads/3058_1.pdf

BENENCIA, Roberto (2003). “La inmigración limítrofe”. En: Devoto, Fernando, Historia de la inmigración en Argentina. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

BIGLIA, Barbara (2014). “Avances, dilemas y retos de las epistemologías feministas en la investigación social”. En Mendia Azkue, I. y otros/as (eds.), Otras formas de (re) conocer. Reflexiones, herramientas y aplicaciones desde la investigación feminista. España: Egoa. Disponible en: http://www.ceipaz.org/images/contenido/Otras_formas_de_reconocer.pdf

BREILH, Jaime (2015). Epidemiología crítica: Ciencia emancipadora e interculturalidad. Buenos Aires: Lugar Editorial.

CERRUTTI, Marcela (2010). Salud y migración internacional: mujeres bolivianas en la Argentina. Buenos Aires: Centro de Estudios de Población - CENEP; UNFPA.

CURIEL, Ochy (2014). “Construyendo metodologías feministas desde el feminismo decolonial”. En Mendia Azkue, I. y otros/as (eds.), Otras formas de (re) conocer. Reflexiones, herramientas y aplicaciones desde la investigación feminista. España: Egoa. Disponible en: http://www.ceipaz.org/images/contenido/Otras_formas_de_reconocer.pdf

de Sousa Santos, Boaventura (2006). ”La Sociología de las Ausencias y la Sociología de las Emergencias: para una ecología de saberes”. En: Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Buenos Aires. CLACSO

DOLINKO, Silvia (2001). “Revisiones y renovación en los proyectos de difusión de la imagen multiplicada”, en I Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes (IX Jornadas del C.A.I.A.) Poderes de la imagen, Buenos Aires. Disponible en: http://www.caia.org.ar/docs/Dolinko.pdf

GLUZMAN, Georgina (2010). “Otros olvidos. El lugar de las imágenes en Feminaria y Creatividad Feminista”. En Espinosa Miñoso, Yuderkys (coord.), Aproximaciones críticas a las prácticas teórico-políticas del feminismo latinoamericano. Buenos Aires: En la Frontera, 2010.

HILL COLLINS, Patricia (1998): “La política del pensamiento feminista negro”. En Navarro, Maryssa y Stimpson, Catherine (comps.): ¿Qué son los Estudios de Mujeres. México: Fondo de Cultura Económica.

KOROL, Claudia (2016). “Feminismos populares. Las brujas necesarias en tiempos de cólera”. En Korol, Claudia (comp.), Feminismos populares: pedagogías y políticas. Buenos Aires: El Colectivo, E. Chirimbote y América Libre.

PIRRONE, Guido (2011). “Los procesos identitarios en espacios de participación no tradicionales”. En Migliorati, Mario y otros/as (comps.), Cuestiones sobre comunicación, globalización y territorio (E-Book). La Plata: UNLP. Disponible en: http://www.perio.unlp.edu.ar/iicom/sites/perio.unlp.edu.ar.iicom/files/cuestiones_sobre_comunicacionon_y_territorios.pdf

POLLOCK, Griselda (1988/2013). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Buenos Aires: Fiordo.

RICHARD, Nelly (2011). “Lo político en el arte. Arte, política e instituciones”. En Emisférica, ARCIS University, Santiago de Chile. Disponible en: http://hemi.nyu.edu/hemi/en/e-misferica-62/richard

ROSA, M. Laura (2014). Legados de libertad. El arte feminista en la efervescencia democrática. Buenos Aires: Biblos.

SAYAD, Abdelmalek (2010). La doble ausencia: De las ilusiones del emigrado, a los padecimientos del inmigrado. Barcelona: Editorial Anthropos.

PAREDES, Julieta, Comunidad mujeres creando comunidad (2010). Hilando Fino. Desde el feminismo comunitario. Bolivia: Cooperativa El Rebozo

VOMMARO, Pablo (2012). “2001 antes y después: la consolidación de la territorialidad”, en Revista Forjando, vol. 1 pp. 106 - 116

Published

2018-01-16

How to Cite

Maure, G., & Encinas, N. (2018). “Graphic emancipation”: experiences of popular and migrant feminist artistic activism. The case of the graphic cooperative La Voz de la Mujer. Zona Franca, (25), 62–88. https://doi.org/10.35305/zf.v0i25.49

Issue

Section

Dossier