When the essential is not so invisible to the eye. Unveiling the association between English and Gender.
DOI:
https://doi.org/10.35305/zf.v0i26.89Keywords:
The ideological and cultural function that books fulfill, Gender perspective, Gender, biased education, Equal opportunities.Abstract
Over the last twenty years, myriads of writers, historians, anthropologists and teachers, encouraged by the influence of Gender Studies and the second wave of feminism that was gradually spreading over Latin America, have been engaged to unveil examples of sexism that were lightly illustrate in EFL (English as a foreign language) textbooks used in different educational stages in Argentina. In fact, it is undeniable that the analysis of school textbooks based on gender perspective has marked a turning point in the field of Argentinian education due to the ideological and cultural functionthat books fulfill. Nevertheless, gender research has not been carried out in English textbooks in the same manner due to the fact that the cases of gender inequality depicted have not been frequently considered as an object of study as they had been in Spanish school textbooks. Hence, the purpose of this article is to to eliminate a gender-biased education so as to promote and provide equal opportunities to students and to disseminate my pedagogical contribution since I firmly believe that by sharing our academic and pedagogical experiences with our colleagues enriches and favours a remarkable educational development.Downloads
References
BINSTOCK, Georgina. “Cambios en la formación de la familia en Argentina: ¿cuestión de tiempo o cuestión de forma?” III Congreso de la Asociación Latinoamericana de Población, ALAP, realizado en Córdoba – Argentina, del 24 al 26 de Septiembre de 2008.[Citado mayo de 2015].Disponible en Internet en: <http://alapop.org/2009/images/DOCSFINAIS_PDF/ALAP_2008_FINAL_181.pdf>
BURÍN, Mabel. “Psicoanálisis y Género en la Actualidad”. Periódico de Divulgación Psicológica. Junio 1994.
CARLÓS, Luis. “En Torno al Análisis de Textos Escolares”.16/04/2010. [Citado mayo de 2016]. Disponible en Internet en:
COBO BEDIA, Rosa. 1995. “Fundamentos del Patriarcado Moderno. Jean Jacques Rousseau”. España, Madrid: Ediciones Cátedra. Universitat de Valencia. Instituto de la Mujer, 1995.
GALLART, M. Antonia. “Métodos Cualitativos II. La práctica de la Investigación”. La Integración de Métodos y la Metodología Cualitativa. Una Reflexión desde la Práctica de la Investigación. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1993.
GRINBERG, Silvia y PALERMO, Itatí. “Mujeres y Trabajo en los Textos Escolares: Crisis y Perspectivas”. Educere, Perspectiva de Género. Vol 11. Art 4. Oct, Nov, Dic 2000. [Citado enero de 2009].Disponible en Internet en:
---“Texto Escolar y Mercado Editorial en Contextos de Transformación Educativa“. Propuesta educativa Nro. 17 (FLACSO) 1998. [Citado junio de 2016].Disponible en Internet en:
GUZMÁN STEIN, Laura. “Relaciones de Género y Estructuras Familiares: Reflexiones a Propósito del Año Internacional de la Familia”. 2014. [Citado marzo de 2015].Disponible en Internet en: <http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000114.pdf>
KOLDORF, Ana Esther. “Familia y Nueva Pobreza desde una Perspectiva de Género. (Rosario, 1994-2002)”. Rosario: Ediciones Prohistoria, 2008.
LAGARDE, Marcela. “El género”, fragmento literal: ‘La perspectiva de género’, en Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia, España: Ed. horas y HORAS, 1996, 13-38 pp.
LAMAS, Marta. “Diferencias de Sexo, Género y Diferencia Sexual”. Cuicuilco, enero - abril año/vol., número 018. Escuela Nacional de Antropología e Historia (ENAH). Distrito Federal, Méjico, 2000.
MENÉNDEZ, Laura. “Historia, Género y Mujeres en la Educación General Básica”. VII Jornadas Interescuelas. Departamento de Historia. Universidad Nacional de Comahue, 1999.
MORGADE, Graciela. “Aprender a ser mujer, aprender a ser varón”. Argentina: Noveduc, 2012.
PALERMO, Itatí. “Familias Argentinas al Iniciarse el 3er Milenio”. Universidad Nacional de Luján. Argentina. 2002. [Citado abril de 2015].Disponible en Internet en:
PODETTI, Mariana. “Mamá ya no Amasa. Género y Edición en los libros de texto”. En Revista Mora. Cuidad Autónoma de Buenos Aires. Sept. 2011. Vol. 17. N° 2. [Citado Junio de 2016]. Disponible en Internet en: <http://www.oalib.com/paper/2504728#.V18HNdLhDIUI> ISSN 1853-001X.
SÁNCHEZ BELLO, Ana. “El Androcentrismo científico: El obstáculo para la igualdad de Género en la escuela actual”. Educar (en línea). 2002, Nº 29. Pp 91-102. [Citado mayo de 2016]. Disponible en Internet en: <https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/56650>
SCOTT, Joan. 1986. “El género: una categoría útil para el análisis histórico”. En Lamas, Marta. (Comp.) El Género: La construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG, 1996..265-302 pp.
STROPPA, Maricel. “El Género: Algo más que una Categoría Gramatical”. Propuestas de la Problemática del Aula a las Propuestas Concretas. CELA: Centro de Linguística Aplicada. Rosario: Publicación Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario, 2000. 75-88 pp.
VALDIVIA SÁNCHEZ, Carmen. “La Familia: Concepto, Cambios y Nuevos Modelos”. La Revue du REDIF, 2008. Vol 1. 15-22 pp. [Citado marzo de 2015]. Disponible en Internet en: <http://spereira.cl/Imagenes/familia.pdf>
VAN DIJK, Teun. “El Análisis Crítico del Discurso” en Anthropos (Barcelona), 186, Sept-Oct 1999. 23-36 pp. Trad. González de Ávila, Manuel. [Citado julio de 2015].Disponible en Internet en: <http://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf>.
WAINERMAN, Catalina. “Nuevas mujeres, Nuevas familias”. En: Argentina en el Tercer Milenio. Buenos Aires. Atlántida. 1997. 247-270 pp. [Citado julio de 2016] Disponible en Internet en: <http://www.catalinawainerman.com.ar/pdf/Nuevas-mujeres-nuevas-familias.pdf>.
--- “La Vida Cotidiana en las Nuevas Familias. ¿Una revolución estancada?”. Buenos Aires: Ediciones Lumiere. 2005.
--- y RAIJMAN, Rebecca. “Sexismo en los Libros de Lectura de la Escuela Primaria”. Buenos Aires: Ediciones del IDES, 1987.
---y otros. “Del Deber Ser y Hacer de Las Mujeres. Dos Estudios de Caso en Argentina.” El Colegio de Méjico / PISPAL. Méjico, 1983.
Fuentes.
FALLA, Tim y DAVIS, Paula. 2012. Solutions Elementary. Great Britain. Oxford University Press.
--- Solutions Pre-intermediate. Great Britain. Oxford University Press, 2012.
--- Solutions Intermediate. Great Britain. Oxford University Press, 2012.