La perspectiva de género en la formación docente. Un espacio de des/encuentro.

Autores

  • Patricia Chantefort Facultad de Educación, Universidad Nacional de Cuyo
  • Federica Scherbosky Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales, Centro Científico Tecnológico de Mendoza, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Facultad de Educación, Universidad Nacional de Cuyo.

DOI:

https://doi.org/10.35305/zf.vi28.167

Palavras-chave:

formación docente, género, educación, feminismos

Resumo

There are urgent discussions today about the question of the relationship between gender - or genders - and education. From our place as teacher trainers, we propose various spaces for questioning and reflecting on some of the questions that are urgent for us.  In this direction, we have developed workshops at Facultad de Educación Universidad Nacional de Cuyo in which we have posed questions that, together with our students, we consider essential to foster the deconstruction and dismantling of gender stereotypes that are sustained, either tacitly or explicitly, in eachschooltext, in games inside and outside the classroom, in teachers' expectations, among others. We generate workshop spaces to review and produce classroom activities with gender´s perspective. From this more "practical" space we were able to review many assumptions and achieve concerns that were not put into play.  The theoretical framework that guide us is based on the contributions of feminists in their broader statements. We problematized the notion of gender and sexuality based on decolonial feminisms and took up popular feminisms to think about emancipatory educational practices.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Patricia Chantefort, Facultad de Educación, Universidad Nacional de Cuyo

Profesora de la Facultad de Educación-Universidad Nacional de Cuyo. Profesora y Licenciada en Filosofía (UNCuyo), Diplomada en Estudios de Género y Movimientos Feministas, Especialista en Docencia Universitaria, Magister en Filosofía Práctica Contemporánea (UNMar del Plata). 

Referências

BIDASECA, Karina y VÁZQUEZ LABA, Vanesa (2011). Feminismos y poscolonialidad. Buenos Aires, Ediciones Godot Argentina.

BUTLER, Judith (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires, Paidós.

BUTLER, Judith (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona,Paidós.

BUTLER, Judith (2019). Deshacer el género, Buenos Aires, Paidós.

FEMENÍAS, María Luisa (2020). Ellas lo pensaron antes. Filósofas excluidas de la memoria. Buenos Aires, Ediciones Lea.

FOUCAULT, Michel (2009). Historia de la sexualidad 1: la voluntad de saber. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores.

FOUCAULT, Michel (2010). El cuerpo utópico. Buenos Aires, Nueva Visión.

KOROL, Claudia (2016) Feminismos populares: pedagogías y políticas. Buenos Aires, Editorial Chirimbote.

KOROL, Claudia (2016) “Feminismos populares. Las brujas necesarias en los tiempos de cólera”. En: Nueva sociedad. N° 265, septiembre-octubre de 2016, p.142-152.

LUGONES, María (2008). “Colonialidad y género”. En: Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.9: 73-101, julio-diciembre. Recuperado de: http://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf

MAFFÍA, Diana, comp. (2009). Sexualidades migrantes: género y transgénero. Buenos Aires. Librería de las Mujeres.

MAFFÍA, Diana. “Mujeres: la rebelión que no cesa”. Diario La Capital, domingo 3 de marzo de 2019. Recuperado de: https://www.lacapital.com.ar/mas/mujeres-la-rebelion-que-no-cesa-n1741882.html

MANSILLA, Gabriela (2014), Yo nena, yo princesa. Buenos Aires: UNGS.

MANSILLA, Gabriela (2019) “Quiero que el cuerpo travesti y trans esté en la escuela”. Página 12. 15/9/19. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/218304-quiero-que-el-cuerpo-travesti-y-trans-este-en-la-escuela

MORGADE, Graciela (2001). Aprender a ser mujer, aprender a ser varón. Buenos Aires, Ediciones Novedades Educativas.

MORGADE, Graciela. y ALONSO, Graciela (2008). Cuerpos y sexualidades en la escuela: de la normalidad a la disidencia. Buenos Aires, Paidós.

MORGADE, Graciela, comp. (2011). Toda educación es sexual: hacia una educación sexuada. Buenos Aires, La Crujía.

VÁZQUEZ LABA, Vanesa (2019). Feminismos, género y transgénero: breve historia del siglo XIX hasta nuestros días. Buenos Aires, UNSAM EDITA.

Publicado

2020-12-14

Como Citar

Chantefort, P., & Scherbosky, F. (2020). La perspectiva de género en la formación docente. Un espacio de des/encuentro. Zona Franca, (28), 237–269. https://doi.org/10.35305/zf.vi28.167

Edição

Seção

Artículos