Postautonomous photographs of Gabriela Liffschitz: challenge to genres and identity scripts

Authors

  • Verónica Engler Universidad Nacional de Tres de Febrero

DOI:

https://doi.org/10.35305/zf.v0i27.111

Keywords:

photography, post-autonomy, gender, narratives about illness, art and life

Abstract

This article proposes a reading about Gabriela Liffschitz's photography book Recursos Humanos (Human Resources) as a work that questions the gender category, both in relation to sexuality and in relation to art. Of particular interest in this analysis is the way in which images, which question the autonomy of the artistic field, explore the femininity, beauty and sexuality of a body that is ill. The result of this artistic exploration is a powerful work that manages to express the disease outside the dominant representations and that, in this way, becomes a deep inquiry into the staging of the body as a space of a female sensuality that exploits predetermined identity scripts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verónica Engler, Universidad Nacional de Tres de Febrero

Licenciada en Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Buenos Aires. Actualmente realizando la tesis de la maestría en Estudios Literarios Latinoamericanos de la Universidad Nacional de Tres de Febrero (Untref). Integrante del grupo de investigación "Crisis, pobreza y género. Imaginarios de la exclusión en las culturas de América Latina" de la Untref.

References

BARTHES, Roland (2017 [1980]). La cámara lúcida. Buenos Aires, Paidós.

BOERO, María Soledad y VAGGIONE, Alicia (2006). “Acerca de la mirada. Apuntes sobre El desierto y la semilla, de Jorge Barón Biza y Efectos colaterales, de Gabriela Liffschitz”, en Astrolabio Nº 3, noviembre. Disponible en: www.astrolabio.unc.edu.ar/edicion_03

BUTLER, Judith (2007 [1990]). El género en disputa. Barcelona, Paidós.

CORTÉS ROCCA, Paola (2010). “Yo, cualquier yo. Gabriela Liffschitz, fotógrafa”. En revista Mora N°16, 49-60.

CORTÉS ROCCA, Paola (2016). “Gabriela Liffschitz: intervenciones y contagios”, Informe Escaleno [publicado el 18/07/2016]

DELEUZE, Gilles (2008 [1980]). En medio de Spinoza. Buenos Aires, Cactus.

FOSTER, David William (2003). “Defying masculinist gaze: Gabriela Liffschitz’s Recursos Humanos”, en Chasqui 32.1, mayo, 10-24.

GARRAMUÑO, Florencia (2009). “Los restos de lo real”. En La experiencia opaca. Literatura y desencanto. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

LADDAGA, Reinaldo (2007). “Introducción”. En Espectáculos de realidad. Rosario, Beatriz Viterbo.

LIFFSCHITZ, Gabriela (2000). Recursos Humanos, Buenos Aires, FILÒLIBRI.

LIFFSCHITZ, Gabriela (2003). Efectos Colaterales, Buenos Aires, Grupo Editorial Norma.

LIFFSCHITZ, Gabriela (2009). Un final feliz, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

LORDE, Audre (2008 [1980]). Los diarios del cáncer, Rosario, Hipólita Ediciones.

LUDMER, Josefina (2007). “Literaturas postautónomas 2.0”. En Ciberletras. Revista de crítica literaria y de cultura N°17, julio 2007: http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v17/ludmer.htm.

LUDMER, Josefina (2010). Aquí América Latina, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

RICHARD, Nelly (2007). “Estudios visuales, políticas de la mirada y crítica de las imágenes”. En Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires, Siglo XXI.

SONTAG, Susan (1988 [1978]). La enfermedad y sus metáforas. El sida y sus metáforas, Buenos Aires, Taurus.

Published

2019-12-16

How to Cite

Engler, V. (2019). Postautonomous photographs of Gabriela Liffschitz: challenge to genres and identity scripts. Zona Franca, (27), 4–15. https://doi.org/10.35305/zf.v0i27.111

Issue

Section

Articles