The Counselling Department on Sexualities, Gender Identities and Situations of Patriarchal Violence: a feminist intervention within the Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza, 2015-2021)
DOI:
https://doi.org/10.35305/zf.vi30.269Keywords:
gender politics , universities , feminist , interventions , patriarchal violenceAbstract
This paper deals with a topic that has become very relevant to the initiatives developed by feminist organizing for decades: the visibilization of gender inequality and violence, and its problematization as an issue pertaining the political agenda which must be also addressed by university communities. It deals particularly with the interest in a recent and powerful process of the widening and deepening of gender policies in university spaces: a case study of the Counselling Department on Sexualities, Gender Identities and Situations of Patriarchal Violence created in the Universidad Nacional de Cuyo in 2015, as an instance of feminist intervention within the university environment. The study has a qualitative methodological design from a feminist perspective, taking into account the territorial and critical diversity of the organizations, and is focused on the emergence of the space and on its main features and functions. It explains the work that is carried out, the perspective of its interventions, and certain tensions and challenges that impact on its purpose of mainstreaming gender perspective in the UNCuyo.Downloads
References
Anzorena, Claudia (2013). Mujeres en la trama del Estado. Una lectura feminista de las políticas públicas, EDIUNC, Mendoza.
Beltrán Llavador, Francisco (2009). “Lógicas gerenciales en instituciones educativas. Espacios en Blanco”, en Revista de Educación, vol. 19, pp. 69-93.
Blanco, Rafael (2016). “Más allá de los protocolos contra las violencias de género”, en Bordes Revista de Política, Derecho y Sociedad. Noviembre 2016-enero 2017, 9-14.
Blanco, Rafael y Spataro, Carolina (2019). “Con/contra las estrategias institucionales: percepciones de estudiantes universitarios ante iniciativas contra violencias sexistas”, en Nómadas, [S.l.], ene. 2020, (51), 173-189.
Buquet, Ana; Cooper, Jennifer A.; Mingo, Araceli y Moreno, Hortensia (2013). Intrusas en la Universidad. Programa Universitario de Estudios de Género: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM, México.
Cabral, Paz y Acacio, Juan Antonio (2016). La violencia de género como problema público. Las movilizaciones por "Ni una menos" en la Argentina, en Question ,1(51).
Carmody, Carina, Firpo, Isela y Genolet, Alicia (2018). “Apuntes sobre el enfoque de género en la UNER: entre lo construido y lo pendiente para su consolidación”. En Patricia Rojo y Violeta Jardón (compiladoras). Los enfoques de género en las Universidades (pp. 40-53). Rosario: CA AUGM, Universidad Nacional de Rosario.
ciriza, alejandra (2017). “Militancia y academia: una genealogía fronteriza”, en Estudios feministas, de género y mujeres en Mendoza. Descentrada, 1(1), e004.
ciriza, alejandra y Rodríguez Agüero, Eva (2021). “Genealogías de los estudios feministas en las universidades nacionales: una cartografía provisoria”. En Ana Laura Martín (compiladora), RUGE, el género en las universidades. 1a ed. (pp. 164-184). Editores RUGE-CIN.
Cruz, Verónica. (2021) La institucionalización de la perspectiva de género en universidades públicas: apuntes sobre experiencias (de)construidas y pendientes. En Martín, Ana Laura (compiladora) RUGE, el género en las universidades. 1a ed. (pp. 57-67). Editores RUGE-CIN.
De la Reta, Noelia y Chantefort, Patricia (2018). “Ingreso y permanencia de las personas “trans” en la Universidad”. En Rojo, Patricia y Jardón Violeta (compiladora) Los enfoques de género en las Universidades (pp 26-39). Rosario, CA AUGM, Universidad Nacional de Rosario.
Dominguez, Alejandra; Rodigou, Maite; Soldevila, Alicia y Blanes, Paola (2018). Investigar para transformar: desafíos pendientes en torno a las violencias de género en la Universidad (pp. 121-137). En Rojo, Patricia y Jardón Violeta (compiladora) Los enfoques de género en las Universidades. Rosario, CA AUGM, Universidad Nacional de Rosario.
González Patricia, Yanez Aleyda, ciriza alejandra, Rodríguez Rosana, Gonzalez María José, Yanes Zaida (coordinadoras) (2013) Violencia contra las mujeres. Quien calla otorga. Mendoza: CONICET, IDEGE, Descosidas. Centro de Publicaciones Universitaria (CPU).
Gómez Grijalva, Francisca, (2019). “Las universidades: reproductoras y acumuladoras de violencia epistémica patriarcal /moderna /colonial”. En Antología del pensamiento crítico guatemalteco contemporáneo. CLACSO. 707–714.
Guzmán, Virginia (2001). “La Institucionalidad de género en el Estado: nuevas perspectivas de análisis”. En Serie mujeres y desarrollo, CEPAL-ECLAC, N° 32, marzo 2001, pp. 5-24.
Guzmán, Virginia (2019) “Prólogo”. En Rodríguez Gustá, Ana Laura (editora.) Marchas y contramarchas en las políticas locales de género: dinámicas territoriales y ciudadanía de las mujeres en América Latina - 1ª ed (pp.9-13). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.
Martín, Ana Laura (2021). Estrategias y articulaciones en torno a las violencias en las instituciones de educación superior. En Martín, Ana Laura (compiladora), RUGE, el género en las universidades. 1a ed. (pp. 96-111). Editores RUGE-CIN, Libro digital, PDF.
Moltoni, Rocío M. (2018). “Despatriarcalizar el ´ámbito público´: un análisis de las violencias sexistas en las Universidades públicas argentinas”. En Zona Franca. Revista del Centro de estudios interdisciplinario sobre las Mujeres, diciembre 2018, (26), 29-51.
Moser, Caroline (1998). “Planificación de género. Obstáculos y objetivos”. En Largo, Elina (ed.) Género en el Estado, Estado del género (pp. 1-10). En Isis Internacional, Ediciones de las Mujeres, 27.
Rodríguez Gustá, Ana Laura (2008). Las escaleras de Escher: la transversalización de género vista desde las capacidades del Estado. Revista Aportes para el Estado y la Administración Gubernamental, Vol. 14, 53 -70.
Rojo, Patricia y Jardón, Violeta (comp.) (2018) Los enfoques de género en las Universidades. Editores: CA AUGM, Universidad Nacional de Rosario.
Rovetto, Florencia y Figueroa, Noelia (2017). “Que la universidad se pinte de feminismos” para enfrentar las violencias sexistas. Descentrada, Vol. 1 (2), e026.
Rovetto, Florencia Figueroa, Noelia ; Moltoni, Rocío ; Fankhauser, Ileana (2018). La desnaturalización de las violencias sexistas en las universidades. Una experiencia de visibilización y prevención en la Universidad Nacional de Rosario. Revista Ensambles, año 4, primavera 2017 (7), 29-39.
Hernández Sampieri, Roberto; Fernández, Carlos; Collado Pilar Baptista Lucio (2006). Metodología de la investigación - 4ta. Edición. México, McGrawHill. Torlucci, Sandra, Vázquez Laba, Vanesa y Pérez Tort, Mailén (2019). La segunda reforma universitaria: políticas de género y transversalización en las universidades en RevCom, (9), e016.
Vázquez Laba, Vanesa Palumbo, Mariana y Fernández, Carla (2016). ¿Cómo prevenir, sancionar y erradicar la violencia de género en las Universidades? Avances a partir de las experiencias del Programa contra la Violencia de Género de la Universidad Nacional de San Martín en Revista de la Facultad de Ciencias Sociales-UBA, octubre 2016 (92), 106-115.
Vázquez Laba, Vanesa (2017 a). Discutir lo ‘privado’ en lo ‘público’: incumbencias de las Universidades Nacionales frente a la violencia de género. [Ponencia] XIII Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres y VIII Congreso Iberoamericano de Estudios de Género, FFyL-UBA, FCS-UBA, UNQui.
Vázquez Laba, Vanesa (2017 b). Lo personal es política universitaria. La Aljaba Segunda época, Volumen XXI, 13-28.
Vázquez Laba, Vanesa; Rugna, Cecilia (2017). Acción colectiva en torno a la agenda feminista sobre violencia de género en las Universidades Nacionales argentinas. Sapiens Research, Boletín Científico Sapiens Research, Vol. 7 (1), 13-21.
Vázquez, Eliana y Cruz, Verónica (2018). Violencia de Género y Universidad: Hacia la consolidación de una política de reconocimiento y ampliación de derechos. En Rojo, P. y Jardón, V. (comp.) Los enfoques de género en las Universidades (pp. 110-120). Editores: CA AUGM, Universidad Nacional de Rosario.
Vázquez Laba, Vanesa y Pérez Tort, Mailén (2019). Políticas feministas en el sistema universitario. 1º Congreso Internacional de Ciencias Humanas - Humanidades entre pasado y futuro. Escuela de Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Gral. San Martín.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Claudia Anzorena, Paulina Serú
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.